CESTA ČLOVĚKA ŽIVOTEM NENÍ PŘÍMÁ ANI ROVNÁ ...

Ostatní témata

Z dalších aktivit, které vám nabízím jsou ty, kde cítím velký význam pro rozvoj každé osobnosti.
Přestože jsme v době, kdy technika a velmi sofistikované technologie míří do vesmíru a na jiné planety naší galaxie, poznání a pochopení základních principů, které nás dnes a denně obklopují nemáme ještě zvládnuty. Mnohdy i velmi nepatrná a lehce přehlédnutelná drobnost je důvodem, proč člověk mívá pocit, že se nemůže pohnout z místa a nedlouho za těmito pocity přichází nějaké zátěžové emoce. Je jasné, že takových případech člověk pracuje s různými omezeními, které životní etapa přinesla, jsou časté nějaké obtíže, které jiní zase vůbec nepoznali, anebo jen v jemných - snadno překonatelných náznacích. Avšak bez komplexního uvidění a pochopení všech návazností a propojení je velmi obtížné hledat z takové situace východisko.
Jisté je, že tento člověk má v tomto životním cyklu nějaké téma uvidět - naučit se jej ovládat - začít jej používat, aby se dostal dál.

U dětí takové situace nastávají při poznávání a rozvoji čtyř prvků/principů ( oheň - země - vzduch - voda) které potřebují poznat již ve svém nejútlejším věku - a poznávají je velmi intenzivně!
Připomenu jak se projevují živly.
  •   Oheň jsou veškeré opařeniny, popáleniny od ohně a horkých předmětů, ale patří tam i spáleniny od slunce. Jsou tu i emočně podbarvené silné reakce, silovost a zápal při hrách a činnostech.
  •   Země jsou pády na zem jak při učení se chodit, tak chození do schodů. Při lezení na stoličku a nakukování do skříněk plných zajímavých věcí. A také tlučení do věcí kladívkem, rozbíjení kamenů ... hrady a tunely z písku ...
  •   Vzduch jsou houpačky, skoky na trampolíně, šplh po laně, i po stromech, ale tady je také hlasitá hudba, houkání v jeskyni, ozvěny ve skalních masivech. Ne zřídka jde poznávání země a vzduchu ruku v ruce.
  •   Voda se nejintenzivněji poznává kde jinde než v bazénu - plavání a pak i plavání v řece jako vyšší stupeň poznávání. Patří sem ale i vnímání druhých dětí na hřišti při komunikaci, s následnými emocemi. Buď smích, objetí a dětský polibek. Nebo nářek, pláč a boule od dětské lopatky na pískovišti.
S vodním prvkem to nemáme vůbec jednoduché - 39 týdnů prenatálního vývoje jsme v plodové vodě, pak na nějaký čas částečně vztah s vodou odkládáme a pak se vodu učíme intenzivně poznávat v kurzech plavání. Voda je ale pevné prostředí, proto pohyb v ní bude člověku vždy dělat "tak trochu potíže".

V některých případech pokud rodiče nepomohou s takovým poznáváním může toto poznávání být pro dítě na dlouhou dobu zatěžující a bohužel někdy až destruktivní. Při aktivní a správné pomoci s poznáváním základních principů/prvků se dítě rychle vyvíjí a seznamování se s nejbližším okolím je pro něj velkým přínosem.
Pokud se však stane, že sbližování se s některým z principů neprobíhá úplně přirozeně, může se i zastavit a v dospělosti se pak opět přihlásí k poznání různými a různě silnými způsoby.
Že se daný princip bude hlásit o pozornost je však jisté. Ovšem takový živel se bude hlásit o pozornost již vyšším stupněm než tomu bylo v dětském věku! Toto je potřeba mít na paměti. Bude to o poznání složitější poznávání.




Několika příklady přiblížím toto téma


Každý máme v sobě větší, či menší zastoupení některých základních prvků - principů.
Pro jednoduchost a přehlednost těmto prvkům přiřadím sílu 0% ... 100%.
Každý z prvků má vliv na typ člověka (podobně to je v psychologii rozděleno na typy: cholerik - melancholik - sangvinik - flegmatik) - pak typ a povaha člověka a jeho projev i vnímání, síla a slabosti budou právě takové, jaká esence je v něm od narození "namíchána". Může nastat samozřejmě mnoho nejrůznějších kombinací! Pro představu uvedu jen několik výrazných.

  OH        ZE        VZ         VO  
  30%     20%     30%     20%  
v tomto případě kombinace živlů znamená, že se jedná o vyrovnaný charakter, který se bude blížit "harmonii".

  OH        ZE        VZ         VO  
  50%      0%        30%     20%  
v tomto případě převažuje temperamentní charakter - průbojnost a akčnost - entusiasmus - nadšení, až choleričnost. Ovšem na úkor racionality a praktičnosti. Charakter se bude spíše rozvažovat a vzdalovat harmonii.

  OH        ZE        VZ         VO  
  50%      0%       50%      0%  
v tomto případě převažuje temperament + komunikativnost, s napojením na okolí. Cholericko sangvinický typ. Jako celek je to princip mužský - JANG. Nutně pak musí být potlačen princip JIN - ženský.
Charakter bude již hodně vzdálen "harmonii".

  OH        ZE        VZ         VO  
  10%     10%      10%     70%  
tady převažuje introvertní charakter - jemné vnímání, intuice a cítění - flegmatický (neakční) typ.
Průbojnost, praktičnost a komunikativnost je tak v pozadí. Velmi převažující JIN princip. I charakter bude vzdálen "harmonii".


Kdo se již v této tématice lépe orientuje, je mu jasné, co který příklad bude znamenat pro muže, a co pro ženu. Tento rozdíl bude ale vždy výrazný.
Z těchto principů lze už i odhadnout, k jakému povolání bude ta či ona osoba asi inklinovat. Jistě si mnoho čtenářů umí vybavit příběhy známých lidí, kteří vystudovali zvolený obor, ale postupem času se odkláněli od původního směru ... až skončili u zcela jiného oboru. Tady je jasný důkaz toho, jak člověk s časem hledá svůj přirozený směr, kde by se mohl plně seberealizovat. Pokud člověk vnímá své nejniternější potřeby, je to hledání směru seberealizace jednodušší.
Ostatním napovím, že to jemné, co odlišuje dvě osoby od sebe je právě rozdílnost jejich temperamentu a vnímání. Různé filosofie mají pro jednotlivé typy osobností své typické přiřazení (např. Kamasutra toto má velmi propracované) ale není tu potřeba až tak příliš detailně kategorizovat.
Často klienti za mnou přicházejí s tématem sžití se, či splynutí s živly, které jim byly při narození dány. S postupem času a s hledáním smysluplných odpovědí na životní otázky necítí v sobě vyrovnanost. NAOPAK - cítí rozporuplné emoce a někdy až jakousi rozháranost. Bývají to velmi rafinovaně skryté kombinace zátěžových živlů, které takové pocity na podvědomí způsobují. Člověk řeší po dlouhá léta různé komplikace - ať nemožnost něčeho dosáhnout, nebo naopak nejasné vnímání situací v běžném životě a že ho "proud strhává" někam, kam jít nechce. Výrazné rozvážení charakteru člověka jej velmi zaměstnává hledáním skutečné spokojenosti a svůj život vnímá spíše jako nelehký.
Není již potřeba dodávat, že takové osoby mají život s obtížemi, a orientovat se na výsledek a dosahovat vytčených cílů je pro ně velmi obtížné téma.


Otázka je, co se v takovém případu dá dělat? Je vůbec nějaké řešení?

Ano, jistěže existuje řešení!


V tomto oddílu ukazuji, jak se lze dopracovat kořenové příčiny životních omezení a techniky, které přináší řešení. Jak v sobě najít, rozvinout a naplnit tyto čtyři základní živly, které nás od zplození až do konce života provázejí.
Tyto principy a archetypy je možné také vypořádat regresní terapií, ale ukazuje se, že přeci jen je po terapii potřeba ještě prakticky cvičit, aby si psychika osvojila takový nový stav, a vědomě jej dokázala řídit a používat v běžném denním životě. Až poté přichází do života člověka klid a vyrovnanost. A v závěru i naplnění.


Že oblastí života, kam zasahují čtyři prvky - principy je mnoho, je tedy jasné.
Důležité je, že existují účinné metody, jak nepříznivou situaci korigovat a prostřednictvím konkrétních terapeutických technik člověk směřuje ke své spokojenosti.




Příklad potlačeného vnímání sportovce

Muž, asi 38 let, který chodil na hodinu plavání. Sportoval a chtěl si zlepšit plavecký způsob prsa i kraul.
Ale hned od začátku bylo jasné, že si s vodou nerozumí.

Při astro analýze vyplynulo:
OH - 20% ,   ZE - 40%,  VZ - 20%,  VO - 20%  
Podle výše uvedeného principu živlů tady ještě vše nebylo až tak úplně jednoznačné.

Dalším zkoumáním vyplynulo...
 •  Slunce v zemité Panně (která je velmi konzistentní) - to znamená vůbec bytí osoby + Marsova silovost, akceschopnost, entusiasmus + Merkur s logickým myšlením, komunikací, dorozuměním, šikovností ... který je tu VELMI SILNĚ POSTAVEN! Dokonce je jednou z dominant horoskopu! Mentální zátěž znamení Panny je "nemožnost vzlétnout" - je těžké něco uvolnit. A proto nešlo jednoduše ani ležet na vodě. Volně ležet na vodě je jedno z prvních témat v plavání. Přitom voda je dostatečná podpora těla aby plovalo. Slaná voda je ještě o něco výhodnější.
 • Stín Panny je, že jde analyticky do hloubky - zabývá se nejmenšími drobnostmi, a může zajít až do přílišné hloubky. Toto pak přináší mentální nastavení "dolů", což u plavání znamená spíš ... potápění.
 • Dalším zátěžovým prvkem byla Luna v Kozorohu. Kozoroh je kardinální zemité znamení - je to doslova kámen. To nejtužší co v přírodě existuje. A kameny neplavou.
Luna je vnímavost a práce s (po)city - city v kamenném prostředí se nemohou uvolnit a vyniknout. Navíc je tu i jakási obecná nedůvěřivost a pesimismus. Tedy další zátěžový aspekt.
 • Luna má kvadraturu s Uranem, tedy pocitové vnímání je "vyrušované" vnějšími bleskurychlými podněty, které nedávají dostatek prostoru a klidu k nacítění témat plavání. Je to prvek netrpělivosti. Neklidu. U plavání se bude projevovat obtížným a neklidným nastavením přirozené polohy těla ve vodě. A netrpělivostí a roztěkaností, která bude situaci následně znovu komplikovat.

Neměl jsem přesnou hodinu jeho narození, abych se podíval na postavení planet v astro domech. Ale i tak je tu několik silných zátěžových prvků na to, aby výuka plavání byla zmařena. A bylo tomu tak.
Pro tohoto muže byl vrcholný výkon položit se volně na vodu. Komplikace začaly vždy, když měl udělat přesný koordinovaný pohyb končetinami. V tom okamžiku se tělo začalo chovat naprosto přirozeně - svaly a šlachy začaly tělo svírat a stahovat ... až vytvořilo jakýsi "kámen". A protože kameny neplavou - neplaval ani on. V kombinaci s netrpělivostí bylo naučit jej co požadoval nadlidský výkon.
Po několika hodinách opravdového trápení ve vodě přestal chodit plavat.
Dál se věnuje cyklistice, běhání a lyžování a dosahuje poměrně slušných výsledků i na různých oblastních soutěžích. Plavání ale bude prozatím takové jeho nedokončené dílo.

Pokud bude tento sportovec chtít dál soutěžit v triatlonu, čeká ho s věkem velmi - VELMI těžké trápení. Proč?
U triatlonu je první disciplína plavání. A pokud borec vodu takto nezvládá, je z jeho pohybu ve vodě možné poměrně snadno spočítat, že spotřebuje až 2x tolik energie oproti efektivně plavajícímu soupeři. Což je obrovská spotřeba.
Pak je ale jasné, že na kolo a běh mu zůstává o asi -50% a -50% méně energie oproti standardní spotřebě. Pokud energii z něčeho "zázračně nedočerpá"... pak se nikdy nemůže dostat na vysněnou bednu. Ve výsledku to znamená, že ve výsledkové listině se může najít vždy okolo 20. - 26. místa.
A s věkem to bude ještě těžší a bolestivější.
Škoda...



Existuje řešení pro tohoto muže jak se naučit plavat?

SAMOZŘEJMĚ že existuje! Nebude to ale jednoduché - přímočaré řešení. Kdyby bylo, přišel by na ně sám.
Bude potřeba přijít s dostatečnou motivací a začít řešit postupně ty zátěžové aspekty, které brání v přirozeném vnímání vody a naučit se přirozenou polohu "mé tělo ve vodě" - jako nezbytný základ pro plavání. Za tím po částech zvládnout - dýchání ve vodě, pohyby horními a dolními končetinami, spojování dílčích pohybů do celků a v závěru zdokonalovat pohyb těla ve vodě do úrovně podle svých představ. A pokud by ještě nějaký zátěžový aspekt nebylo možné praktickým cvičením překonat - opět jej uvidět - pochopit - zpracovat a postavit se k němu. Nebo případnou regresní terapií dořešit zátěž.
Samozřejmě že tento případ popisuji obecně, s několika hlubšími náznaky řešení. Z důvodu prostoru nelze podrobněji popisovat všechny aspekty.




Příklad mladé plavkyně, která se zastavila ve vývoji.

Mladá dívka, která od malička plavala, v určitém věku dosahovala i docela pěkné výsledky, ale kolem 18. roku se její výkonnostní růst pozastavil až nakonec ustal.
Bylo zvláštní, že měla docela plaveckou postavu, tedy ... předpoklady by u ní byly. Ale naprostá stagnace, která přišla v určitém životním období byla demotivující.

Při astro analýze vyplynulo:
OH - 0%,  ZE - 30% ,   VZ - 10%,  VO - 60%  
Podle výše uvedeného principu živlů tu bylo možné už něco vyčíst.

Po úplné astro analýze se ukázalo jako zásadní:
 • chybějící prvek oheň, což je pro silovost a výbušnost velmi důležitý prvek
 • Mars jako základní hybatel síly je ve vodě - v Raku, kde se nemůže dobře rozvíjet
 • další "pevný prvek" - Saturn je ve vodě - v Rybách, kde nemá sílu
 • Luna je v konjunkci se Saturnem, v X. domu, kde je silný a nedává Luně prostor vnímat - své situaci nemohla správně rozumět
 • logický a racionální Merkur stojí slabě, má kvadraturu na Mars i Uran, což nepřináší klidné uvažování a nejde tak ani promyslet nové techniky - jak se propracovat k vyšší výkonnosti
 • převaha vody ukazuje na velkou vnímavost - ano, cítila, že to nejde jak by si představovala. Ale když plavala, byla to docela pěkná podívaná - elegance pohybu vystupovala nad vše ostatní.

Opět mohu načrtnout řešení, ale je velmi podobné tomu předešlému. Tedy postupně řešit zátěžové prvky a prakticky trénovat to, co již bylo odladěno.
Neříkám, že vyřešení této situace je snadné. Určitě ne. Ale pokud člověk cítí, že sport - konkrétně plavání je cesta k jeho životní spokojenosti a naplnění ... A nesportovat by bylo frustrující ... vyloženě se nabízí pracovat na tomto tématu.
Dříve, či později přijde tlak do psychiky a bude potřeba toto (životní) téma určitě (do)řešit.
Je možné, že časem na sebe toto téma "silové projevy" přibere ještě další a bude to o to větší téma. Dělat nějaké konkrétnější predikce je ale obtížné.



Velmi těžký aspekt/téma u plavání je prvek vzduch a jak jej efektivně využít. Protože dýchání při plavání je alfa - omega úspěchu, je potřeba jej bezpodmínečně zvládnout. Ale tohle těžké téma si nechám na některou volnou chvíli až bude prostor jej rozpracovat...




nahoru


HOME