Osobní růst
Přirozený vývoj člověka je, že cítí potřebu poznávat dál - víc - do
šířky - v souvislostech a komplexně.
Dosti zásadní otázkou pak je, kterým směrem má člověk potřebu jít, nebo cítí, že se
potřebuje rozvíjet? Jak víme, v životě se člověk potkává s mnoha tématy - vůči některým
je netečný, vůči některým je velmi vstřícný a něčemu dokonce propadne na celý život.
Některá témata jej dokonce zcela pohltí a podlehne jim dokonce až nezdravým způsobem.
Tento stav může však člověka již nenaplňovat, ale spíše zatěžovat. A rozpor může
nastat právě mezi vědomým - podvědomým - nevědomým vnímáním situace, ve které se ocitl.
Osobní vnitřní
naplnění je to, za čím každý z nás jde a proč vynakládá tolik svého úsilí v životě.
Pravým opakem nenaplněných představ pak bývá jakýsi pocit zmaru, zbytečného plýtvání silami,
časem a vůlí. Stávají se případy, že člověk po mnohaletém neúspěšném hledání svého naplnění
pesimisticky upadá do splínů a pocitů marnosti. A podobné to může být, když v nějaké životní
situaci člověk nevidí žádné přijatelné řešení, stává se taková situace pro psychiku velmi zátěžová.
Takovým nepříjemným situacím se lze vyhnout, a to tím, že rozvoj člověka probíhá
systematicky, přirozeně a v souladu s realistickými možnostmi jeho osoby, na jeho cestě životem.
Co to znamená?
... pokud máte svoji vlastní představu směru vývoje - je možné se jí samozřejmě dále držet,
a už jen hledat způsob, jak budete dosahovat jednotlivé vaše dílčí cíle na cestě svého rozvoje.
Pokud máte jen pocity "... mě se nedaří ...", nebo "... chtělo by to ? nějakou změnu ..."
a chcete tento neuspokojivý stav změnit, je vhodné nejprve udělat analýzy vašich přirozených
vlastností a schopností.
Po té vám pomohu s těmito vašimi nástroji najít přirozenou cestu ze stagnujícího
osobního rozvoje. Jakmile psychika uvidí reálné možnosti, se kterými se může dále rozvíjet,
je již možné začít přímo s osobním rozvojem.
Samozřejmě že možnosti, schopnosti a momentální rozvoj je jiný u člověka v 25 letech
a třeba v 50 letech, proto je potřeba individuální přístup.
Takový program můžeme nazvat třeba "osobní plán rozvoje"
Konkrétněji ukážu jak je možné podívat se na svůj život a
kam osobní rozvoj směřovat.
V lidském životě existuje 5 hodně silných témat, či směrů.
Nyní je uvádím bez ohledu na pořadí hodnot - každý člověk si je pocitově nastavuje jinak
- individuálně.
• práce (která mě živí)
• zdraví (bez kterého nemohu dobře a spokojeně žít)
• peníze (které denně potřebuji)
• partnerství (abych nešel životem sám - člověk je tvor společenský)
• víra (každý z nás v něco věří - a nejedná se pouze o otázky náboženství)
Jak pohlížet na naplnění těchto 5 oblastí?
Rozvedu toto téma dál.
5
Pět oblastí je možné přirovnat k pětiúhelníku
Pětiúhelník - pentagram má několik důležitých vlastností:
• jeho úhlopříčky se protínají ve zlatém řezu (poměry částí mají zlatý řez
= cca 1,618033988 nebo 0,618033988) což představuje estetickou harmonii
• uvnitř pentagramu se tvoří nekonečná posloupnost pentagramů,
což vede k neustálé harmonii
• v duchovních vědách představuje pentagram 5 důležitých prvků
- oheň - zemi - vzduch - vodu - éter/spirit, což vyjadřuje kompletnost, nebo jakýsi stabilní
duchovní základ.
Jestliže má člověk v životě skutečně 5 oblastí, které vnímá jako spolehlivě fungující,
žije naplněný, velmi stabilní, plnohodnotný a spokojený život..
4
Pokud jedna z oblastí života stagnuje - nerozvíjí se, či nefunguje vůbec, z pentagramu se stává čtyřúhelník.
Čtyřúhelník - čtverec má také své typické vlastnosti:
• klasická židle má 4 nohy a je hodně stabilní
• známe 4 světové strany
• astrologie používá pro výklad 4 živly (oheň - zemi - vzduch - vodu)
• psychologie používá 4 typy osobností (sangvinik - cholerik - flegmatik - melancholik)
• máme 4 roční období (jaro - léto - podzim - zimu)
• karty mají 4 barvy (kříže - piky - káry - srdce)
• i Tarot má 4 barvy (disky - hole - meče - poháry)
• Měsíc má 4 fáze (nov - dorůstající měsíc - úplněk - ubývající měsíc)
• čtverec je souměrný jak po úhlopříčkách, tak stranami - je to tedy stabilní tvar
Spojením čtyř trojúhelníků vzniká čtyřstěn (tetraedr) - nejjednodušší prostorové těleso.
Toto těleso má 4 stěny a vrcholový úhel je 60°, což je považováno
za jeden z harmonických úhlů.
Z každého vrcholu vychází stejný počet hran a stěny tvoří pravidelné trojúhelníky.
Se 4 dobře fungujícími oblastmi je život také poměrně hodnotný a klienti jej popisují
jako "... spokojenost".
3
Pokud se ztratí jeden z vrcholů, vzniká - trojúhelník - triangl.
Trojúhelník je
• první stabilní rovinný obrazec v geometrii
• má 3 vrcholy, rovnostranný trojúhelník je nejstabilnější a nejharmoničtější (všechny jeho úhly mají 60°)
• známe 3 fáze života - zrození - život - smrt
• ze spojení dvou prvků vyjde třetí (matka - otec > dítě) až dítě skompletuje rodinu
• psychologie dělí psychiku na 3 části (nevědomí - podvědomí - vědomí)
• nejjednodušší stolička (ševcovská) má 3 nohy
Jestliže má člověk ve svém životě 3 oblasti, které prosperují a nestagnují,
je jeho život ještě příjemný a nestrádá zásadním způsobem. Ovšem je to jakýsi pomyslný bod zlomu.
Nejvyšší čas začít pečlivě svůj život zkoumat.
2
Když trojúhelníku odebereme jeden z vrcholů, zůstanou dva body
spojené přímkou. Nebo dva nespojené - samostatné body.
V těchto dvou bodech můžeme vidět
• polaritu - protiklady (černá/bílá)
• dualita má dva póly - nahoře/dole, horké/studené, den/noc, ven/dovnitř ... JANG/JIN
• základ poznávání člověka je právě dualitou - jedno bez druhého nelze pochopit (lásku bez nenávisti, mír bez války ...)
• v čísle 2 je možné najít také ono nepříjemné rozhodování se - buď A, nebo B. NIC JINÉ NENÍ.
• představuje i typickou rozpolcenost v člověku - nemožnost utvořit celek splynutím
• elektronika zná 2 stavy ANO/NE = 1/∅
• mince má dvě strany a hází se s ní, když je potřeba aby rozhodla náhoda
• závod má start a cíl - je ohraničen dvěma body a závodník, pokud chce být hodnocen, musí protnout oba tyto body
Klient, který zhodnotí, že má 2 oblasti, kde vnímá spokojenost ... je to k celkovému spokojenému životu obvykle málo.
Už nebude tvrdit, že je se svým životem spokojen. Že se mu daří a žije skutečně naplněné dny.
Dvě nohy nestojí dobře - je to jen jakási opěrka, podpora... Nebo hrazda, které ale potřebuje ukotvit, aby její pozice byla stabilní!
1
Když zůstane jen jeden jediný bod - symbolizuje to číslo 1.
Významově to znamená člověk stojící sám - na vše je sám
V přírodě je jen samičí květ a sám tak nemůže rozšířit druh.
Je to ale stav, kdy stále ještě NĚCO EXISTUJE, není to nula -ještě to není prázdnota.
Osamoceně stojící strom na obzoru poutá pozornost kolemjdoucích a nutí k zamyšlení.
Když jde člověk SÁM - JEDEN, je na vše sám a musí spoléhat jen na sebe samotného!
Když v životě je pouze jediná oblast, kde člověk cítí jistotu, sílu, a stabilitu, je to podobné, jako stát na jedné noze. Je to nejistá a velmi vratká pozice. Stejně jako jeho budoucnost je velmi nejistá.
Taková situace je klientem zpravidla vnímána jako těžký život s mnoha překážkami a komplikacemi a obvykle v něm není mnoho místa pro úsměv.
Spolehlivá cesta jak z takového stavu vystoupit, je intenzivní hledání hmatatelných - dostupných řešení pro svá životní témata. A současně se učit nové techniky, které umí přeměnit zátěže v profit.
0
Nula je nic - prázdno.
Význam hodnoty 0 je
• stůl, kde není vůbec nic
• v obchodě v regálu není už žádné zboží ... není co koupit
• není volný lístek do kina - tak tento film neuvidím
• v autobusu není volné sedadlo - tímto spojem tedy neodjedu
Když v životě nezůstane
jediná z pěti důležitých oblastí v uspokojivém stavu, je to velmi komplikovaná situace.
Klient obvykle hledá rychlou cestu alespoň k částečné životní spokojenosti - alespoň jednu,
nebo ještě lépe - 2 oblasti mít naplněné něčím, co dává pocit jakési životní jistoty a spokojenosti.
Nějaký jistý bod, ze kterého se dá pokračovat dále.
Často se však stává, že těchto 5 významných oblastí v lidském životě je nějak podmínečně
provázáno mezi sebou a k uspořádání a nalezení spokojenosti v jedné, je potřeba současně pracovat
alespoň na jedné další, nebo dokonce na několika dalších životních směrech společně!
Toto představuje
skutečně velmi velkou porci práce a cílevědomého úsilí člověka!
Spojením cílevědomého úsilí klienta s regresní terapií je možné postupovat efektivně kupředu
a vzniklou životní situaci uspokojivě vyřešit! Pak se v životě začne častěji ukazovat spokojenost.
Pozastavím se u jednoho z témat, které je klienty nejčastěji
zmiňováno - zaměstnání.
Protože v zaměstnání stráví každý člověk asi 1/3 svého života, vnímá podvědomá část psychiky
člověka tuto aktivitu poměrně hodně citlivě. Jak ukazují různé průzkumy, drtivá část lidstva
je na svém zaměstnání finančně závislá, a pro psychiku je velmi zatěžující, pokud v zaměstnání
člověk nenachází úspěchy a ani částečné své naplnění. De facto to znamená, že 1/3 života je pak
vnímána jako neúspěšnou.
Ti, kteří nepracují hlavně pro své finanční zajištění, ale pracují jen pro potěšení
z práce, stejně tak potřebují práci, která je bude uspokojovat.
Tedy v každém případě člověk potřebuje smysluplnou práci, která přináší pocit uspokojení.
Nesoulad zaměstnání se svým osobním rozvojem vnese do jednotlivých vrstev psychiky rozpor,
což člověk vnímá jako nespokojenost, či napětí - neboli "nedaří se mi".
Původ takového vnitřního neuchopitelného napětí a nespokojeností tkví v tom, že člověk je puzen
jakousi vnitřní, přirozenou touhou po poznání a rozvoji své osobnosti v čase, ... ale ...
stejně cítí, že to není to pravé. Něco v tom jeho životě přeci jen chybí.
Pak i jen malý pocit stagnace (zejména v dnešní velmi rychle se rozvíjející moderní době)
nemůže být pro lidskou psychiku dlouhodobě udržitelný stav. Je potřeba se posunout dál.
Při sestavení
osobního plánu rozvoje vám pomohu zaměřit se na krátkodobé plány a jejich realizaci.
Naleznete v nich tedy přiměřený a vhodný směr vývoje, se kterým dokážete lépe vnímat rozdíl
nenaplňující a naplňující práce - práce, která Vás nebude zatěžovat, ale naopak - bude pro
vás větším uspokojením.
Při sestavování
takového plánu rozvoje se nejedná vždy jen o vědomosti, znalosti a dovednosti.
Ale často vyjde najevo, že je potřeba začít pracovat třeba s vůlí, rozvíjet vnímavost,
či empatii. V některých jiných případech může jít zase třeba o zručnost - až jemnou
motoriku (pokud jde spíše o jemné řemeslné činnosti).
U povolání, kde se jedná spíše o řídící činnosti, nabývá na významu rozvoj schopností
v oblastech vztahových - se spolupracovníky jak nadřízenými, tak i podřízenými, ale také v hledání
způsobu komunikace, anebo práce s časem. Což pak vede ke komplexnímu pochopení potřeb
společnosti (firmy) i vašich osobních.
Smyslem takového rozvoje svých schopností není změnit prostředí kde pracujete, a dokonce
všechny spolupracovníky. NE!
Naopak - pochopit svoje postavení, své možnosti, silné stránky a také v čem/kde sami
vidíte přirozenou cestu sebeuplatnění a jak budete společnosti nejprospěšnější.
Při řešení těchto hlavních témat se obvykle vyskytne i několik podtémat, která se ukazují
jako významná, a je také potřeba je průběžně řešit v souběhu s vaším osobním plánem rozvoje.
Vždy je však ale možné vytýčit (si) střednědobý a dlouhodobý
osobní plán rozvoje, ve kterém může probíhat ještě další upevňování silných pozic
osobnosti, ale hlavně jsou již řešeny slabé - či kritické stránky.
Konečné rozhodnutí má vždy ale sám klient.
RELAXAČNÍ SEMINÁŘE
Při takových dlouhodobých a náročných programech je potřeba náležitě
regenerovat i psychiku osobnosti, aby byl k dispozici dostatek sil na každou následující fázi
osobního plánu rozvoje.
Pro klienty, kteří se chystají anebo absolvují takový sebevzdělávací program,
(nebo i pro ostatní klienty) pořádám relaxační a uvolňovací semináře, na kterých společně
účinnými technikami zpracováváme největší zátěže, které klienty mohou výrazně rozptylovat,
blokovat, či jinak odvádět jejich pozornost a neumožňují jim soustředěně a s potřebnou silou
pokračovat dále ve svém programu.
Semináře pořádám jen pro malé skupinky, kde se podle zaměření klientů věnuji zejména individuálně (ale částečně i skupinově) a postupně tak zpracováváme zátěže v jednotlivých vrstvách psychiky osobnosti.
Tyto semináře mají největší úspěch u profesí, kde dochází k interakci mezi osobami - které pracují s lidmi, jako jsou např. učitelé, lékaři, úředníci, pracovníci ve službách nemocným a postiženým, v sociálních a jiných zařízeních a službách.
MAPA ŽIVOTA
Pro ty z vás, kdo chtějí a potřebují pochopit veškeré souvislosti v tématech svého života a chtějí efektivně řídit své každodenní činnosti procesním způsobem (začít > vygradovat nosné téma > uzavření tématu), je pro vás určena MAPA ŽIVOTA.
Mapa života umožňuje klientovi podrobným zkoumáním svého prenatálního období (vůči svým rodičům) uvidět, jak jsou témata v cyklech jeho života zasazena, a to se všemi svými zákonitostmi. Toto zkoumání pak umožňuje dobře rozpoznat opakující se události v přítomném životě, a v právě nyní probíhajícím životním cyklu.
Cyklus je jedním z velmi důležitých prvků v našem životě. Proto při
rozpoznání typických projevů a dění v prožitých cyklech života, je možné pak snadno rozpoznat
i další části/fáze probíhajícího cyklu.
A samozřejmě, že je pak jasné, jak se budou události odehrávat i v dalších - následujících cyklech.
Není tedy pouhou náhodou, že se některé události (i několik událostí) v životě jakoby opakují,
jen s mírnými odlišnostmi například v místě, nebo v jiných vztazích a vazbách.
Nejvýraznější jsou období při uzavírání životních cyklů:
Nejprve ve 3 – 6 a 9 letech
Následně v (9) – 18 a 27 letech
A konečně v (27) – 54 a 81 letech
Důležité je, jestli klient v cyklu žije témata zátěžová, neutrální,
nebo pozitivní.
Pro terapeuta je výrazným vodítkem vyjádření klienta jak se sám cítí - jak je zasazen ve
svém životě, a jak se mu daří realizovat své vize a plány. Jak je ve svém životě spokojen ...
Mapa života je než terapie – spíše prvek osobního rozvoje, který
odkrývá klientovi v 5 či 6 sezeních komplexním pohledem veškeré souvislosti a témata jeho života.
1) Která témata se ve které části cyklů vyskytují, jak je vnímá a jak jsou spojena s jeho tělem
2) Jak jsou jednotlivé části cyklů napojeny na jeho rodiče a které vzorce chování jsou pro klienta "cizí"
3) Která témata stojí a nehýbou se / a která jsou naopak v procesu
4) Která témata má klient spojena s přijímáním a která s dáváním a co mu přinášejí
5) Navázání nalezených témat z cyklů na uplynulý rok a na nadcházející rok – zasazení do
času (časová linie)
6) Uvidění stěžejního tématu/témat v jednotlivých částech cyklů a zablokované činnosti
a procesy v životě
Na závěr mapy života klient již sám uvidí, kde a KDY prochází silným obdobím a naopak – kdy
prochází slabými obdobími.
Pokud klient uvidí ve zmapovaných cyklech zátěžová období, je schopen sám si najít jemu
přirozené řešení, takže v cyklu ve kterém se právě nachází, již nebude nepociťovat takto
působící bloky, zátěže, či komplikace.
Pokud některé zátěže přetrvávají i nadále a klient sám je vědomou cestou nezpracuje, je
možné zaměřit se na konkrétní část a zpracovat tyto nalezené zátěže některou vhodnou technikou
regresní terapie.
Potom je taková zátěž skutečně definitivně vypořádána.
Výsledkem mapy života je tedy uvidění a pochopení cyklů v životě a
zpracování zátěžových témat, která dříve blokovala klientův přirozený osobní rozvoj a
nedovolovala mu řídit činnosti a aktivity v jeho životě.
Současně bude klient schopen u/vidět cyklicky se opakující události v životě a vytvoří
si svůj časový harmonogram, kde si naplánuje vhodné využívání svých silných a dokonce
i slabých stránek osobnosti.
Tato technika je svým rozsahem výjimečná, avšak informace, které klientovi odkryje jeho prenatální období, jsou mimořádně významné!
VESMÍRNÉ POSELSTVÍ
Pro ty, kteří mají zájem vidět souvislosti ještě o něco dál a hlouběji, nabízím možnost nahlédnout na vesmírné informace, v okamžiku zrození a jejich vliv na další život člověka. O těchto informacích běžně pojednává astrologie.
Avšak zde, s touto technikou máte jedinečnou možnost si sami najít, procítit a pochopit
informace, které působí ve vašem životě, a současně s napojením na vesmírné
informace (makrokosmos).
Takové informace jsou vždy velmi objevné a mají svoji duchovní sílu.
Tato technika pracuje s napojením na nejdůležitější vesmírné prvky,
které odrážejí klientovi významné informace o sobě samém. Toto provádíme ve dvou
(či třech) důležitých obdobích - a to:
a/ při početí
b/ při zrození
c/ v přítomnosti
následně klient řízeně propojí takto získané informace
Po takovém propojení informací od zplození do přítomnosti již klient sám uvidí
souvislosti, které mu vesmír předkládá a tím má umožněno lépe pochopit - svůj původ,
vývoj a postoj v současnosti.
Vnímavý čtenář jistě uvidí i další možnosti, které se mu
tímto studiem otevírají.
Přirozeně se nabízí možnost regresní přímku informací ještě více prodlužovat
a to jak do minulost, tak ale i do budoucnosti. Tím pak klient dokáže uvidět události
ze vzdálené minulosti, ale dokáže predikovat události právě i v budoucnosti.
Kdo se cítí zralý a tyto informace potřebuje ke svému osobnímu růstu, sám přijde, a tato technika je mu pak k dispozici.
Absolvování Mapy života a Vesmírného poselství, umožňuje klientům vnést světlo do svého života. A do velké míry i zpracovat ZÁSADNÍ životní otázky a témata.