CESTA ČLOVĚKA ŽIVOTEM NENÍ PŘÍMÁ ANI ROVNÁ ...

K zamyšlení a meditaci

V tomto oddílu vám předkládám náměty k zamyšlení, které vás povedou k hlubším vhledům do témat souvisejících s těmito www stránkami. Umožní vám lépe pochopit, jak spolu souvisí hmotný a nehmotný svět a jak je také možné chápat některá témata.

Všechny příklady, které tu uvádím jsou na sobě nezávislé, ale mohou mít někdy i něco společného.


Při hlubokém nacítění je možné najít v každém příkladu smysl bytí - života - soužití ve společenství, ale i jiné souvislosti a také nalezení některých důležitých příčinných souvislostí.




Překonat špatné zvyky je možné jen dnes, zítra už ne.

Konfucius (Kchung-fu-c)
* 551 př.n.l.    479 př.n.l., dnešní provincie Shan-tung v Číně. Čínský filozof, politik a státník.


---

Není třeba hledat další nové metody jak děti učit.
Dětem by stačil dobrý příklad od dospělých. Nejlépe od svých rodičů.


---

Před několika měsíci jsem hovořil s jedním člověkem o mé práci - co dělám a jak pomáhám lidem najít cestu k harmonii a ke spokojenosti.
V asi 25 minutovém hovoru jsme se dostali až k principu řešení témat, se kterým klienti přicházejí a způsob, jak ho vypořádají. Jak se takové zátěžové téma v psychice člověka "urovná"?
Když jsem vysvětloval to, co uvádím na stránce regresní terapie - že si psychika klienta sama najde zátěžové téma - uvidí ty související události - pochopí je a zpracuje téma do harmonie. Na to mi byla položena poměrně zajímavá otázka "... a když tam vidíš nějaký příběhy ... ty tomu věříš? Ty věříš sám sobě"?
V ten okamžik jsem se zeptal "a ty sobě nevěříš? Nevěříš co vidíš na vlastní oči?"
Odpověď byla jasná a nekompromisní - "NE"!

Mnohokrát jsem nad tímto rozhovorem přemýšlel a hloubal jsem, co tohoto člověka vedlo k tomu, aby mi položil takovou otázku.
Odpověď je docela snadná - nějaké vlastní hlubší téma v jeho mysli.

Ovšem abych vyjádřil svůj postoj a vyjádřil to, jak cítím toto téma a současně abych byl pochopen - dnes bych odpověděl "ANO, sobě věřím víc, než čemukoli a komukoli jinému". A zatím vše nasvědčuje tomu, že to funguje.


---

Náhody (také štěstí a smůla - jak to lidé nazývají) neexistují.
Jen v dané době s nabytými vědomostmi, vrozenými schopnostmi a s hloubkou pohledu do naší psychiky nedokážeme pochopit celou šíři působících faktorů z okolí na téma s výsledkem jaký vidíme - náhoda.
Až s uviděním a pochopením vztahů všech objektů ve vesmíru, na Zemi i v nás samotných, pochopíme události, kterým běžně říkáme náhody, nebo nadpřirozené jevy.


---

Až nastavením kamene vůči slunci vyniknou jeho krásy a rozzáří se.
Stejně tak člověk, až když se správně nastaví vůči životním tématům - mohou vyniknout jeho vlastnosti a uplatní se správným způsobem. Což člověku přinese očekávané pocity naplnění a spokojenosti.


---

Kdo splete první knoflík, ten se už pořádně nezapne.
Johann Wolfgang Göthe
* 1749    1832, dnešní Německo. Básník, dramatik, filozof, diplomat a politik.
Neboli - pokud je nějaká práce nedobře započata, určitě v budoucnu bude zapotřebí o mnoho víc úsilí k dokončení díla. A také celé dílo nepřinese zcela uspokojivé pocity. Finální výsledek bude ... spíš rozpačitý, nebo dokonce může být až zklamáním.
Toto je typické téma, které klienti řeší a zpracovávají v technice mapa života.


---

Stává se, že 99 lidí ze sta nevidí reálnou skutečnost. Až ten poslední - 100. ANO!
Z matematického hlediska je tato situace nepravděpodobná, ale v reálném životě je možná.
Můžeme se podívat do historie, kdy se takové případy dokonce již mnohokrát staly!


---

Každá situace má několik řešení.
Otázkou je, jestli člověk tato řešení uvidí a kdy to bude.
Až posledním krokem je výběr toho "nejvýhodnějšího" či nejpřijatelnějšího řešení v aktuální čas.


---

Správný učitel ukáže směr kam se dívat. Ne víc.

Je pouze na žákovi, co on uvidí a jak naloží s obrazem, který viděl.
Až učitel nemá žákovi co ukázat, naplnilo se přísloví, že žák překonal svého učitele.
Toto je princip růstu celého lidstva.


---

Mobilita je svoboda
Henry Ford
* 1863    1847, Michigan, USA, Americký průmyslník, velmi významně se podílel na budování automobilového průmyslu.
V jeho době mu tato myšlenka jistě připadala jako výstižná a říkala hodně i o filozofii jeho automobilky.

Jak svobodní si připadají dnešní majitelé vozů?
V málokteré rodině dnes nějaký ten vůz není. V některých rodinách jsou i 2 auta. A v mnohých dokonce i 3!


---

Lepší pozdě, než vůbec.

Ano, je to lepší, než nic/nikdy. Ale platí to vždy?
Ono "pozdě" je situace, se kterou se každý ve svém životě určitě již setkal -
Pozdě přijít na vlak
Pozdě odevzdat přihlášku na kurz
Pozdě zaplatit fakturu
Pozdě vypustit vodu z potrubí před prvním mrazem
Pozdě vytáhnout maso z trouby
...
...

Správně je včas.
Dobrý! Vlak ještě nejel - lidi stojí na nástupišti
Ještě mám 2 dny na odevzdání přihlášky
...
Ještě nemrzlo - raději tu vodu už ale vypustím z trubek

Avšak nejlépe je načas!
Dojít na vlak přesně načas = stihnou ho a zbytečně nestát na nástupišti (v dešti, mrazu, na slunci, ve větru).
Zaplatit fakturu načas - ani brzy (s penězi ještě mohu nakládat) ale ani pozdě (dodavatel již uplatňuje penále).
Vypustit potrubí přesně načas znamená, že ještě mohu dávat stromům před zimou vláhu a současně stihnu vypustit potrubí, aby neprasklo mrazem.
Maso je akorát - správně propečené, s tenkou kůrčičkou - pochutnáme si.

Takto a podobně vypadají typické zažité šablony naší společnosti, které člověk rutinně - podvědomě vnímá, mnohdy i používá. Ale ve skutečnosti působí spíše jako nějaká šablonovitá odpověď či komentář ke vzniklé situaci, než jeho přirozený postoj - konání nebo tvoření v souladu s procesem tvoření a přirozenou životní cestou.


---

Tvoření v čase
Na naši minulost můžeme jen nahlížet a snažit se pochopit naše konání.
Naši budoucnost ovlivňujeme přístupem ke konání v přítomnosti.


---

Co není vidět - neexistuje.
V 16. století lidstvo ještě nemělo ponětí o virech a bakteriích. Proto se běžně rány na těle ovazovaly jakýmkoliv materiálem který byl po ruce se všemi bakteriemi. Není divu (dnešním, o 200 let vyzrálejším pohledem), že úmrtnost takto "ošetřených" lidí byla téměř jistá .
Po bitvách ještě dlouhé dny lidé umírali na válečných polích na následky i docela banálních zranění, která se postupem času zanítila, zvětšovala se až došlo celkové sepsi těla a úmrtí.

V 17. století existovaly pouze zvětšovací skla (dvojvypuklá čočka, která zvětšuje maximálně 10-krát) a nebylo ještě možné vidět buňky a bakterie o velikosti přibližně 8 mikronů (8 µm = 0,008 mm). Proto lidstvo stále ještě žilo ve víře, že nic, co by usmrtilo člověka z ošetřené rány nemůže neexistovat. Nerozuměli zatím proč se rána zanítí a hnisá.
Avšak již za několik let se začaly objevovat první jednoduché mikroskopy (částečně je zdokonalil Galileo Galilei 1564 - 1642) a jejich ještě dokonalejší konstrukce již dokázaly zobrazit krevní buňky, svalová vlákna, spermie ... a bylo možné uvidět krev protékat kapilárami.
Další zdokonalené konstrukce mikroskopů (1676) začaly umožňovat vidět nějaká "zvířátka" (dnes jim říkáme bakterie) a právě to byly první kroky k velkým objevům v biologii a imunologii.
Jeden z prvních, kdo pozoroval bakterie pod mikroskopem, byl holandský přírodovědec Antoni van Leeuwenhoek [Líuvnhúk] (1632 - 1723), který si sám mikroskopy i vyráběl!
Asi kolem roku 1850 vyráběla firma Carl Zeiss v Německu mikroskopy sériově a ty uměly zvětšovat již asi 100-krát.
Postupně se konstrukce klasických mikroskopů zdokonalila a ve 20 stol. byly mikroskopy schopné zvětšovat až 1200-krát!


V 17. století tedy již nějaká "zvířátka" byla k úžasu vědců i široké veřejnosti sice pozorována, ale o významu "neviditelného NIC" pro člověka nebylo možné zatím vůbec hovořit! V tu dobu dominoval názor, že takové malé NIC nemůže člověku přeci ublížit.
Diskutovala se i další velmi důležitá otázka - odkud pochází ta zvířátka? Odkud se berou? Snad z neživé části přírody? Ale jak?

V 18. a 19. století bylo v Evropě mnoho válek (jedna z největších u Slavkova 1805) umírajících byly tisíce a revoluční objevy byly za dveřmi.
A tak jistý francouzský vědec Louis Pasteur (1822 - 1895) zkoumal kolem roku 1857 fermentaci ovoce a s mikroskopem přišel na zajímavé skutečnosti. Jak se ta "zvířátka" chovají, i jak rychle se dovedou namnožit. Postupně se věnoval procesům kvašení vína a kolem roku 1865 vyřešil zastavení kvasného procesu v pivu, mléku a vínu - tím byla objevena pasterizace. Toto byl průlomový objev pro celou společnost!

Louis Pasteur brzy pochopil, že ona maličká "zvířátka" nemají jen zanedbatelný, či nepatrný vliv na člověka jak se dosud tvrdilo. Ale právě naopak - zcela zásadní vliv má populace mikroorganismů a tento stav pak může velmi významně ovlivnit zdraví a dokonce život člověka! Po výzkumech kolem roku 1870 již doporučoval všem lékařům, aby dezinfikovali své pracovní nástroje - právě kvůli ničení namnožených MIKROorganismů! Toto doporučení se zpočátku ale nesetkávalo s pochopením a mnohdy bylo dokonce bohužel i zesměšňováno.
Osvícení lékaři však sami pozorovali výrazně vyšší úspěšnost při ošetření pacientů s dezinfikovanými nástroji než bez dezinfekce a sami tak používali tuto novou - moderní metodu při své lékařské práci.

Velmi významné objevy v oblasti medicíny učinil také maďarský lékař Ignác Filip Semmelweis (1818 - 1865), který jako porodník pracoval ve vídeňské nemocnici. Tento lékař si povšiml výrazného rozdílu úmrtnosti matek na porodním oddělení, kam přecházeli lékaři z pitevny (bez umývání rukou a nástrojů), oproti jiným oddělením porodnice. Bohužel i po poskytnutí jasných důkazů, kterými podepřel Semmelweis svoji teorii měl mnoho odpůrců. Ti, kdo jeho teorii odmítali, byli i tehdejší uznávaní odborníci.
V té době nebylo snadné prorazit s antiseptickými a dezinfekčními postupy jako s běžným standardním postupem při lékařské práci.

Když pohlédneme na dobu Pasteura a Semmelweise s vědomostmi, znalostmi a zkušenostmi 3. tisíciletí, je naprosto jasné, že mytí rukou, desinfekce, pasterizace a sterilizace jsou neodmyslitelné činnosti v mnoha oblastech našeho každodenního života. Ovšem mnoho století platilo "co není vidět - neexistuje a nemůže tak člověka ohrozit".

Vyšší oktáva tématu "neviditelné nic" leží však v mentální rovině neboli v mysli člověka.
Říká se, že myšlenka je polovina činu. Ze své terapeutické praxe musím potvrdit, že je tomu skutečně tak.
I nevyřknutá myšlena má v duchovní rovině efekt akce a vyvolává reakci přesně podle jejího naladění, nastavení autora myšlenky a tzv. protilehlé odrazové plochy - stejně jako ve fyzice.
Jak působí, kde a kdy? Na tuto otázku je již velmi komplikovaná odpověď a tady není dostatečný prostor k vysvětlení.
V každém případě bych ale při přemýšlení o něčem, nebo o někom doporučoval dbát nejvyšší opatrnosti a uvědomit si, že na světě existuje mnoho věcí, které nejsou vidět, A PŘESTO nás zásadním způsobem ovlivňují!


---

JIN - JANG jsou polarity, které tvoří harmonickou rovnováhu všude okolo nás.
Jak jsou v ezoterice zobrazeny, a vykládány jednotlivé prvky síly a jak jsou k nim analogicky přiřazeny vlastnosti člověka je obecně známo. Principiálně jde o síly JANG (silová - expanzivní, horká ... opak JINové) a JIN (jemná, implozivní, chladná ... opak JANGové síly).
Zastavím se u několika příkladů z různých oblastí, na kterých je možné uvidět, jak protichůdně se tyto síly chovají. Jak síly JIN a JANG působí v lidském životě a co mohou způsobovat. Že nás tyto principy ovlivňují celý život, a mohou zásadně ovlivnit život některých lidí je také docela známé. Vše záleží na tom, kolik lidé vidí kolem sebe a co z těchto principů si uvědomují. V neposlední řadě pak také jak s těmito principy pracují.

Astrologické principy JANG - JIN
1. Slunce - Luna
2. Mars - Venuše
3. Uran - Saturn

Fyzikální principy JANG - JIN
A. horké - studené
B. tlak - podtlak / exploze - imploze
C. vzlet - přistání

Psychologické principy JANG - JIN
a. aktivita - pasivita
b. sympatie - antipatie
c. posun - stagnace

Je zajímavé, jak jsou tyto dva principy vnímány lidmi spontánně - obecně - v každodenním běžném životě.
Pokud je řečeno (nazváno) něco "pozitivní" - je toto chápáno okamžitě jako milé - příjemné - prospěšné - dobré - přínosné ... správné.
Pokud zazní "negativní" - je toto chápáno přesně opačně - nepříjemné - neradostné - depresivní - dokonce smutné ... A pak následuje postoj - toto nechci, toto mi zkazí náladu ... tohoto se vyvarovat!

Princip vyvážení můžeme nalézt všude ve vesmíru. Vesmír by bez tohoto principu vzájemně polarizovaných sil velmi rychle přestal fungovat. Připomenu asi nejsnáze představitelný příklad - dostředivé (gravitační síly) a odstředivé síly, které působí na každé těleso ve vesmíru a výslednice těchto sil pak bude buď gravitační, nebo odstředivá (JIN nebo JANG).
I slapové jevy, které můžeme pozorovat na Zemi a mnoho dalších projevů principu JIN - JANG můžeme najít všude kolem nás! Každý den!
Pro úplné vyvážení jsou ale vždy potřeba oba principy.

Jak je to tedy s JIN a JANG principem v běžném lidském životě?
Člověk nastavením své psychiky vnímá "vyvážení JIN a JANG" jedinečně. Neboli "vyvážení" nemusí být úplným vyvážením!

• Astrologický princip - pokud dvě planety jsou v nekonfliktním postavení - je jejich skutečný výsledný vztah opět nekonfliktní - až harmonický.
A přesně tak to funguje v lidském životě.
Například Mars a Venuše v harmonickém postavení ukazují, že u člověka je vyvážena síla na realizaci svých záměrů, i talent pro uplatnění principů krásy, lásky, umění a jemné tvoření estetického díla. Tyto oblasti v životě člověka nejsou vzájemně nijak výrazně narušovány.
Tedy danosti, které člověk v životě má, může přirozeně uplatňovat v životních situacích, aniž by měl nějak zásadní komplikace, či překážky při tvoření svého díla.
Pokud však tyto planety budou v neharmonickém postaveni, znamená to pak tvorbu krásy s převažujícím prvkem silovosti, s nedostatkem citu pro umění, krásu a lásku. V takovém případě se může objevit i bezohlednost, mocenské potřeby, či přecitlivělost ... esteticky nevyvážené pohledy na dílo atp..
Nabízí se tu otázka, jestli je aktivnější Mars, nebo Venuše.
Pro názornější a zajímavější vysvětlení tématu vezměme případ, kdy se Venuše stává aktivnější a silnější (pro zjednodušení neřešme, jestli to bude muž, či žena) - u takového člověka pak silně převládají témata krásy, módy, umění, hudby ... lásky, parfémů ... Což je nastavení, kdy člověk může být doslova hnán do módních butiků, parfumérií, obrazáren, na výstavy, do kosmetických studií. I do šperkařských dílen, na manikůry, pedikůry ... a všude tam, kde jsou zvýrazněna tato témata a těmi se velmi hluboce zabývá. Velmi často hledá nové prostředky zkrášlování. Zkrášlování obecně znamená i utrácení značných finančních prostředků! Pro tohoto člověka bude také velmi stresující potkávat na své cestě životem nepěkné věci (neupravení lidé, nepěkné domy a místnosti, zapadlé neuklizené ulice, ale i špinavé židle a pach v čekárně na nádraží ...) - toto naprosto nezapadá do silného životního programu krásy a umění - JIN principu Venuše. Své silné životní téma krásy a módy člověk řeší zpravidla na úkor dalších oblastí a směrů osobního i profesního života. Například aby byl jeho zevnějšek náležitě estetický, nechá si ujet vlak...
Pokud tento člověk nemá v sobě nějaký jiný "regulační prvek", který by mírnil - dovažoval takto silný prvek Venuše, může to vést k jeho vážným životním komplikacím.
Tedy i principy jemné Venuše - nekonfliktní planety lásky a krásy mohou člověku způsobit v konečném důsledku mnoho starostí. A mnohdy i celoživotní silné téma.

• Fyzikální princip - pokud je horké a studené vyváženo, výsledkem je přiměřená a příjemná - střední teplota.
Tento princip v případě vytápění místnosti znamená vyvážený bod mezi: moc horko - právě příjemná teplota - již chladno.

Záměrně volím komplikovanější příklad, protože v těle nenajdeme senzory pro vnímání teploty. Vyhodnocování teploty člověkem, je téma pro psychiku. Tato hodnota se nastavuje zažitými praktickými situacemi v průběhu celého lidského života, kdy se psychika od narození učí rozeznávat co je teplo a co už chlad.

V praktickém lidském životě je pak jedno z nejtěžších téma vyřešit vytápění místností v bytě tak, aby se VŠICHNI členové domácnosti cítili příjemně.
Jestliže je každý z nás jedinečný - má jedinečně nastavenou psychiku, je pak jasné, že někdo se bude nedobře cítit v místnosti při +19°C a bude chtít přitopit na +24°C.
Druhý právě naopak - že +24°C doma je moc horko a musí vyvětrat! Od tohoto tématu se právě odvíjí i často diskutovaná společná dovolená partnerů - sníh a lyže, nebo pláže?
Příklad typického prvku, který nám umožňuje poměrně snadné dosažení příjemného vyrovnání horko - chladno (JANG - JIN) je termostatická vodovodní baterie. Moderní baterie umí rychle a snadno namíchat teplotu vody podle požadavku každého člověka = vyladí poměr JANG - JIN principů na individuelní požadavanou - vyváženou úroveň.
Najdou se ale v populaci i jedinci, kteří JANG složku nepoužívají - mají rádi studenou sprchu. Otázka proč to takto mají, je však na jiné téma.
Protipól těchto jedinců by zase v zimě nejraději nechodil vůbec ven. A zimní sporty nenávidí ...

• Psychologický princip - aktivita - pasivita je jeden ze základních témat v psychologii. Pokud je některý člověk aktivní, je to nutně na úkor pasivity. A naopak.
Jsou-li dvě osoby ve svém vztahu aktivní, je vždy otázka, kam - do které oblasti svoji aktivitu vloží. Je považováno za velmi výhodné, když je to do stejné oblasti (typicky do oblasti sportu) protože takto mohou oba plně využít potenciál páru!
Jsou-li však dvě osoby ve vzájemném vztahu pasivní, bude společných aktivit již méně, či dokonce nemusí být žádná. Pak i společnou oblast s účastí obou bude nelehké najít. Spíš je u tohoto páru vidět aktivity individuelní - typická je četba knih, modelářství, dekorace předmětů a podobné JIN činnosti.
Extrémní JIN činností je ono známé nicnedělání, kdy člověk má pocit, a chová se tak, že svoji sílu nepotřebuje vložit do žádného díla. Jakési náznaky silného JIN principu jsou - "nespěchejme - pojede další vlak ...".
Po čase ovšem tento člověk zjistí, že nevidí žádné své dílo a postupem času bude mít potřebu téma pasivita řešit. Jak řešit a kterým směrem ? je již na analýzu konkrétního případu.


A jak situaci s vyvážením JANG - JIN principů v životě tedy řešit A USPOKOJIVĚ VYŘEŠIT?
Pokud člověk po mnoha letech nezdarů a neúspěchů cítí a dokonce i vidí, že některá jeho oblast je nevyvážená či dokonce rozladěná (např. podle příkladu výše - pasivní, nekonfliktní a jemná Venuše mu činí problémy), vyplatí se tímto tématem zabývat a hledat cestu, jak vyvážit výrazný prvek (JIN) ve svém životě opačným prvkem - JANG.
POZOR ale! Vyvážit neznamená převážit! Jde tu o opravdu jemné dovážení!!!

Vyvážení pocitů způsobí zánit konfliktu v psychice a nastolení harmonie. Vždy ale nastane uspokojení a klid!


---





nahoru


HOME